karenns.blogg.se

läxan

Kategori: Allmänt

Branschkunskap 

1. Vilka risker finns i den arbetsmiljö som din praktikplats utgör? 
  • larmen-spiken kunde fastna under skon på grund av att den log överallt på golvet. 
  • fick spräj måla dockor( modelldockor) utan mask. det gjorde mig illamående.
  • stress. skulle hjälpa kunderna att hitta rätt, ex stolek eller plag. det var svårt och hitta rätt plag snabbt eftersom vissa kläder bytes plats ofta. men med tiden blev det mindre kompleserat.
    nya kläder som kom in var vi tvunga och skynda oss och lägga in larmen och hitta plats ute på butiken innan butiken öppnades.
  • dålig belysning. vissa lampor var sönder och det tog tid innan dem lagades. 

2. Hur jobbar man på praktikplatsen med arbetsmiljöfrågor? Finns det något skyddsombud? 
  • på min prakikplats hade vi skyddombud och det var själva chefen för butiken hon tog hand om alla frågor om det var några frågon hon inte kunde svara på skickade hon mail till hennes chef. det kom en chef som var en av det stor och jag fick reda på att det var fyra st i hela norden. i varje land fanns det "högsta"chefen hon kom sista veckan på praktiken en jätte trevlig tjej. hon gick till alla bikbok butiker och kollade så att alla hade det bra och hur miljön var. det var henne man kunnde få alla frågor besvarade. sedan hade hon möte med alla högsta chefer.
3. Om du skulle vara ansvarig för arbetsmiljön på din praktikplats vad skulle du göra för att göra det till en ’perfekt’ arbetsplats? 
  • skulle städa mer så det var rent överallt spc på lagret.skaffa en spräjmask för när man ska spräja modell dockorna.ta nån smårast innan och efter lunch.prata mer med dem anställda och praktikanterna. fråga hur alla mår  och om det är något de är missnöjda med. anställe en till för att minska stressen för alla. skaffa en handkräm som är bra slipper man ha så torra händer efter att ha vikt alla stikade kläder. företaget vinner på det.


Servicekunskap 

1. Hur agerar personalen på praktikplatsen: 
  •  personlanen försökte ha på sig mer kläder från bikbokfrö att vissa upp kläderna mer. personlaen  var alltid trevliga mot kunderna även om kunderna kunde vara otrevliga. bitiken har ett bra ryckte om en bra service så att säga hej till kunderna när dem kom in var viktigt. och om man skulle ex lägga tillbaka kläder skulle man aldrig gå snabbare än kunden eller vända ryggen. man skulle ha bra kroppsspråk hela tiden. inga mobiltelefoner ipads eller likanade skulle ändas finnas på lunch tid. tuggimi var också något man inte skulle ha på arbetstid.

2. Om det var ditt företag, hur skulle ditt servicekoncept ut? 
  • ungefär likadant för hur det ser ut just nu i bikok bara att jag skulle bjuda på ett fint smyckte efter köp.

färgade dockorna

Kategori: Allmänt

 
 
 
Jag fick spräja om dockorna svarta jätte kul :D

5 APL DAGEN

Kategori: Allmänt

 Det känns så skönt nu allt har gått bra har verkligen gjort mitt bästa! har också fått beröm är jättte stolt över mig själv !

3 ALP DAGEN

Kategori: Allmänt

tredje apl dagen gick snabb även fast dagen var längre än de andra dagarna. det kom fler prakikanter. började hjälpa mer kunderna kändes bra faktist! det är kul det finns alltid något och göra jag har slutat fråga min handledare " jag är klar vad ska jag göra" vilket är bra. Byte skor idag till gym-skor stakars mina fötter de var så trötta de dunkade  varje dag efter jobbet men det gick bättre när jag byte skor eller  de gjorde inte lika ont.. funderar på att göra ett CV och lämna in så  jag kan kanske få ett sommarjobb. mina arbetsdagar är från kl  8-15 och lunch kl 12-1.

1 APL DAGEN

Kategori: Allmänt

första alp dagen var kort men jobbade hårt. mobilen las undan heeela dagen!
det blev en mycket vikande både jeans och tröjor. handledaren var snäll hon visade deras olika rum asso vad de hette så man vet var allt ska ligga. Hur jag ska var ute på butik o hur jag ska var mot kunderna .Lagret, hur allt ska vara. första dagen jag var så nervös !!